Fizyoterapi

Fizyoterapi; modern tıpta hemen hemen her dalla birlikte çalışan kas ve iskelet sisteminin tedavisinde oldukça önemli olan bir tedavidir. Fizik tedavi uzmanlarının teşhis ve tanıları sonucu hastaları iyileştirmede oldukça başarılıdır. Isının, iskelet ve kas üzerindeki yararlarından faydalanılan bu terapi yönteminde engel bulunan bölgeye sıcak veya soğuk bir şekilde müdahale edilir. Bu sayede Fizyoterapi, bireyin aktif yaşamında sorun ve problemlerin aşılmasında öncelikli rol oynar. Fizyoterapide iki farklı egzersiz türü vardır. İlki engeli ya da kısıtlanması söz konusu olan bireyin kendi başına yapabildiği aktif egzersizler, ikincisi ise bireyin fizyoterapistin hastaya uyguladığı pasif egzersizler olarak tanımlanır. Fizyoterapi ve rehabilitasyon uzmanının teşhis ve tanıları sonucu eklem hareketlerine, kasların kuvvetlenmesi vücudun ne oranda esnek olduğu, denge ve beden koordinasyonuna da bakılarak doğru bir şekilde tedavi sürecine başlanır. Kısacası fizyoterapide hasta şikâyetleri ya da uzmanların ilk etapta koyduğu teşhis ve tanıların yanı sıra birey her açıdan değerlendirilir. Terapi programları hastanın psikolojik ve sosyal yaşantısındaki duygu durumu baz alınarak belirlenir.
Fizyoterapi Kimler Tercih Edebilir?
Yaşlı ya da iş hayatındaki bedensel zorlanmalardan kaynaklı oluşan ağrıları olan hastalar tarafından sıklıkla tercih edilir. Hareket sorunu yaşayan, kafa travması, beyin ve omurilik felci gibi ciddi rahatsızlıklara sahip olan bireyler de sıklıkla fizyoterapiye ihtiyaç duyar. Kalp damar rahatsızlıkları ve ortopedik sorunları olan hastalar da bu hareket sorunlarını hafifletmek için fizyoterapiye başvururlar. Bunların yanı sıra tüm romatizmadan kaynaklı rahatsızlıklarda da fizyoterapiden yararlanılır.

Fizyoterapinin Faydaları Nelerdir?
Başta bel, boyun, sırt ve bacak ağrılarının azalmasına yardımcı olur. Kan dolaşımını ciddi derecede olumlu etkileyen müdahalelerle birlikte dolaşımının düzenli çalışmasını sağlar. Kasların rahatlatılarak gevşemesine yardımcı olurken, ilaç kullanılan durumların azalmasına da etki eder. Bunların yanı sıra mevcut durumdaki kasların güçlendirilmesini, kronik hale gelebilen ağrıları önler. Skolyoz gibi ilerleyebilen hastalıkların durdurulmasını ya da yavaşlatılmasını sağlar. Yaşlı ya da genç fark etmeksizin ilaç kullanım oranını azaltarak yaşam kalitesinin arttırılmasını ve yaşamda aktif olarak yer edinilmesine etki eder.  Cerrahi uygulamalardan sonraki ilaçların kullanımında da farklılıklar görülür. Boyun ve bel fıtığı rahatsızlıklarında ilaç tedavisinin yanı sıra Fizyoterapi de uygulanabilir. Bu sayede ağrının önüne geçilirken kullanılan ilaç dozlarında azalma olabilir. Fizyoterapinin farklı yöntemleriyle birlikte uygulanan egzersizler sayesinde özürlülük hali ve engellilik durumunun etkileri azaltılarak hasta kişisel ve sosyal hayatına geri dönebilir.

Fizyoterapi Süresi Ne kadardır?
Hastalara ve hastalıklara bağlı olarak fizyoterapi süresi de değişir. Genel olarak 1-1,5 saat aralığında süren fizyoterapi, 10-25 seans aralığında olumlu sonuç alınabileceği uzmanlar tarafından söyleniyor.  Hastaların şikâyetleri her ne kadar birbiriyle benzer olsa da fiziksel özellikleri, yaş, cinsiyet gibi faktörlere bağlı olarak fizyoterapi süresinde farklılıklar görülür.

Fizyoterapi Tedavi Süreci
Birçok hasta tedavi süreçlerinde ağrı sızı hissetmezler. Fakat eklem kısıtlılığı gibi engeller bulunuyorsa bazı durumlarda fizyoterapistin müdahale etmesi gereken egzersiz durumlarında hafif acı ya da ağrı hissedebilirler. Fakat iyileşmede kısa sürede olumlu bir sonuç alınacaksa ağrı ve acı olmadan bu sonucun alınması mümkün olmayacağı bilinmelidir. Tedavi süresince ailenin ve yakınlarının hastaya olan ilgileri ve sevgileri de ön plandadır. Hastanın motivasyonu göz önünde bulundurularak hareket edilmelidir. Gerekirse psikolojik yardım da alınmalıdır. Bu uzmanlaşmış psikolojik yardımla birlikte travmatik duygusal problemlerin de ortadan kalkmasına olanak tanırken, psikologların fizyoterapi sürecinde hastayı motive ederek iyileşme süresinin kısalması gözlemlenebilir.